Kejayaan Sambal Nyet Berapi Khairulaming

Tertarik dengan kisah kejayaan instafamous Khairul Amin Kamarulzaman atau lebih dikenali oleh pengikutnya di media sosial dengan nama khairulaming yang berjaya menjual 10 ribu botol sambal dalam masa kurang dari satu jam.

Hebat kan?

Khairulaming terkenal sebab selalu berkongsi resepi dekat Instagram. Ramai yang suka follow dia sebab resepi yang dia kongsi semuanya mudah dan senang nak buat.

Aku antara pengikut yang selalu terpengaruh melihat hasil masakan dia yang nampak sedap. Banyak resepi dia aku save, tapi setakat save sajalah. Buatnya belum lagi.




Sambal Nyet Khairulaming

Terbaru, dia dah keluarkan produk sendiri iaitu ‘Sambal Nyet’. Sambal

Hebatnya branding dia, sehingga 10 ribu botol sambal berjaya dijual dalam masa satu jam. Semua pengikut dia berebut-rebut nak beli.

Sehingga hari ni aku belum tergoda lagi nak beli, nak tunggu banyak review sambal Nyet dari pembeli dulu. Kalau sedap baru join the crowd lah. Support local product kan.

Oh kawan aku dah beli pun sambal dan share review dekat blog dia, boleh baca pendapat kak Ayu Arjuna tentang sambal Nyet ni dekat sini. 

Berapa harga Sambal Nyet yang Khairulming ni jual?

Bagi aku harga sambal dia jual tidak la harga kayangan, RM13.90 sebotol.

Oh dia jual sambal Nyet dekat Shopee je tau, itu pun ramai gila menyamar jadi dia sebab setahu aku dia tak lantik mana-mana ejen atau buat dropship. Hati-hati jangan tersalah beli sebab harga yang menyamar tu mahal.

Beli sambal Nyet dekat Shopeelink ni 




Aku kagum dengan cara dia menjual sambal yang tak berapa nak menjual tu. Faham? Dia tak beria sangat menjual pun sebenarnya. Ramai dah pakar-pakar bussiness ulas tentang personal branding Khairulming buat dari dulu lagi.

Aku rasa dia dan team cukup bijak untuk menjual. Tengok sajalah cara dia buat marketing dan channel dia pilih untuk menjual. Ada proper announcement dekat social media, pilih channel menjual yang stabil (Shopee), jimat kos dah bab nak buat website tu dan dia dah ready untuk terima feedback.

Suka gila bila dia buat post mortem dan kongsikan pengalaman dan kelemahan yang dia dan team hadapi selepas menjual batch pertama sambal Nyet. Berguna weh analisis tu baik untuk peniaga lama dan baru.




Dia menjual dan ada sistem. Serius tabik. Lagi untung bila jual di Shopee, selain jimat kos untuk maintain website sendiri, dia secara automatik boleh dapat feedback / testimony tentang produk dari pengguna. Ini la paling berharga sebab dia boleh improve dan kembangkan business dia in future.

Gila bijak.

Resepi Sambal Udang Sedap Menjilat Jari

Terbukti personal branding dia berjaya, tak sia-sia usaha dia untuk bina trust dan nama sendiri terbalas jua. Lagi satu, attitude dia yang down to earth dan tak sombong tu yang buat orang suka. Tak kedekut ilmu pula tu. Wah aku bercakap tentang dia macam pernah jumpa depan mata je kan. Ahaks.

Apa pun untuk usahawan di luar sana, ini adalah bukti walaupun kita berada di zaman PKP, semua orang tak boleh keluar rumah tapi masih ada yang boleh berjaya. Kena usaha cari produk yang betul, cara yang betul, team yang betul dan dengan izin Yang Maha Pencipta.

In sha Allah.

Jangan putus asa ya semua.


*pic dari IG Khairulaming

Post a Comment

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Lebih baharu Lebih lama