Menjadi Wanita Paling Bahagia Menurut Ustazah Asma' Harun

Alhamdulillah syukur sangat aku berkesempatan mengikuti Facebook Live Ustazah Asma’ Harun bersama Lisa Surihani semalam tentang menjadi wanita paling bahagia. Kebetulan aku memang nak setelkan pendaftaran webinar solat anjuran team ustazah Asma’ terus sajalah menonton perkongsian Ustazah.

Sesi perkongsian selama lebih dua jam dan lebih 8 ribu tontonan di Facebook dan juga Instagram terasa macam sekejap sangat. Banyak sungguh ilmu yang Ustazah dan Lisa kongsi. Banyak kali juga sesi lap air mata. Bahagia sangat mendengar kata-kata nasihat dari orang yang berilmu.




Jatuh suka dengan Ustazah Asma’ Harun

Bermula beberapa bulan yang lepas aku follow dan jatuh suka dengan perkongsian ustazah. Kata-kata peringatan yag ustazah Asma’ sampaikan tu kena tepat batang hidung. Alhamdulillah Allah dorongkan aku jalan-jalan kebaikkan.

Rupa-rupanya Ustazah Asma’ ni sebaya dengan umur suami aku, lahir tahun 1983. Ustazah dah berumah tangga dan ada tujuh orang cahaya mata. Gaya ustazah sangat lemah lembut dalam memberi nasihat tetapi terselit sifat tegas. Kagum betul dengan semangat dan tenaga ustazah semasa berdakwah. Sentiasa ceria dan bertenaga.



Cara-Cara Menjadi Wanita Paling Bahagia

Aku nak kongsikan beberapa nota yang sempat aku catat sepanjang perkongsian Ustazah bersama Lisa Surihani. Oh ya, Lisa ni tersangat lah merendah diri. Cukup pakej dia bijak, cantik, berbudi bahasa pula tu.

#1 Untuk menjadi orang yang bahagia kena berwajah manis. Nak jadikan wajah manis kena selalu senyum. Rasulullah pernah bersabda, diriwayatkan dalam Hadits Riwayat Muslim, yang Senyum itu satu sedekah.

#2 Bagi wanita yang dah berkahwin, orang yang paling layak terima senyuman manis kita tak lain tak bukan ialah pasangan kita.

#3 Berusaha untuk memahami dan mencapai tahap yang mana kita dapat menikmati ujian dan capai redha Allah. Ustazah pesan setiap kebimbangan, kesedihan, kepenatan dan kesukaran termasuk duri-duri tajam yang terkena orang Mukmin akan menggugurkan dosa-dosanya dengan syarat dia redha dengan ujian yang Allah beri.

#4 Sekiranya kita boleh nampak dosa-dosa kita berguguran satu persatu nescaya kita akan menikmati ujian yang Allah berikan.

#5 Jangan sesekali mempermainkan rahmat Allah. Sengaja melakukan dosa dan yakin Allah akan mengampuni kita.

#6 Memahami maksud Surah Al Fatihah terutama ketika membacanya di dalam solat.  

#7 Kita semua kena kejar redha Allah.

#8 Untuk kekal tenang, Ustazah nasihatkan bukan setakat zikir sahaja tetapi kena letak mindset. “Aku kena lulus ujian yang Allah berikan ini untuk mendapat redha Allah”.

#9 Ujian tanda Allah sayang. Siapa yang redha dengan ujian yang menimpanya nescaya dia akan mendapat redha Allah.

#10 Kena faham bahawa Allah memakbulkan permintaan kita, doa kita dengan cara Allah dan bukannya melalui cara yang kita minta.




Kesimpulan yang dapat aku buat ialah menjadi wanita paling bahagia bukanlah mengejar bahagia di dunia semata-mata. Target utama kita semua sebenarnya ialah akhirat kelak. Wanita yang dah berkahwin syurganya terletak pada suami, bahagiakan pasangan kita in sha Allah Allah mudahkan hidup kita.

Ustazah juga terangkan yang orang beriman ni akan menangis jika tak terima ujian dari Allah, dia risau Allah tak pilih dia, sebab dia tahu yang bila dia berjaya lepasi ujian dia semakin dekat dengan Allah.

Sekadar perkongsian yang aku rasa berbaloi nak cerita dekat sini ialah salah satu misi aku tahun ni adalah untuk cerahkan kubur. Kira projek akhirat aku lah, dan aku perasan Allah dorongkan satu persatu jalan-jalan kebaikkan untuk aku.

Syukur sangat. Tipulah kalau hati tu goyah, terutama bab sedekah. Aku doa sangat, kita semua dapat redha Allah. Setiap penulisan, ilmu yang dikongsi aku harap beri manfaat untuk semua yang membaca. Akhir kata semoga kelak kita semua menjadi jiran di syurga.

 

2 Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Kuncinya syukur.. syukur apa yg kita ada.. mmg suka dengar ceramah ustazah Asma'.. ceramah dia pun tegas

    BalasPadam
  2. semoga kita berjaya menjadi wanita bahagia itu

    BalasPadam

Catat Komen

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

Lebih baharu Lebih lama