5 Cara Mudah Cari Semangat Diri

5 Cara Mudah Cari Semangat Diri | Pernah jadi kat diri sendiri tak bila bangun pagi tiba-tiba kita rasa bersemangat dengan apa yang kita nak lakukan pada hari tu. Semangat setinggi gunung. Kita dah bayangkan apa perlu kita capai dan otak dah mula bagi arahan untuk mulakan langkah seterusnya. Kalau pernah, bagus. Tahniah. Cuba fikirkan kembali apa yang menyebabkan kita jadi macam tu? Kenapa kita tiba-tiba jadi bersemangat. 

Cari Semangat Diri
Semangat Diri dan Tentang Hidup
5 Cara Cari Semangat Dalam Diri

#1 Solat & Al Quran

Cara paling berkesan adalah dengan solat dan mohon dari Allah. Berdoa Allah mudahkan apa yang kita nak buat. Mohon Allah beri kita ilham untuk kita terus bersemangat menghadapi kehidupan seharian. Minta Allah beri petunjuk apa yang kita rancangkan itu adalah yang terbaik. In sha Allah petunjuk tu akan datang dalam pelbagai cara.

#2 Kenal Diri Sendiri Dan Cari Apa Yang Kita Suka 

Selalunya kita akan lebih bersemangat dan lebih konsisten dengan apa yang kita buat apabila kita kenal dan tahu minat kita. Kalau gagal nak kenal pasti minta bantu orang yang rapat dengan kita. Mereka pasti kenal apa kecenderungan dan minat kita. 

#3 Makan Makanan Berkhasiat

Elak kan makan gula berlebihan, minuman 3in1, makanan ringan dan makanan segera. Pendek kata makanan yang memberi lebih banyak mudarat dari manfaat. Makananan ni jadi faktor penyumbang utama otak tak dapat bekerja dengan baik. 

Makan untuk hidup
Gambar sekadar hiasan
#4 Banyak kan Membaca

Kalau malas nak baca buku, cari lah apa-apa bahan bacaan tak kira dalam bentuk apa pun. Kalau suka baca perkongsian di Facebook, teruskan asalkan ia nya sesuatu yang memberi motivasi dan anda dapat belajar sesuatu. Tapi hati-hati sebab Facebook boleh menyebabkan ketagihan. 

#5 Jaga Waktu Tidur

Tidur memang penting tapi kena dapatkan tidur yang berkualiti. Kalau ikut kajian, mereka yang ber umur dari 14 tahun ke atas memerlukan 8-9 jam sehari untuk tidur. Jangan derhaka dengan waktu tidur. Badan akan jadi lemah kalau terlebih atau terkurang waktu tidur. 

Paling penting jika anda berjaya jumpa semangat yang anda cari jangan sesekali lepaskan. Cuba untuk maintain dan hidupkan semangat tu dalam diri. Perkara yang paling sukar bukan untuk berubah tapi adalah istiqamah. Ye macam kebanyakkan orang cakap yang berat itu istiqamah manakala yang mudah tu istirehat. 

Selamat mencari semangat diri masing-masing. Diah pun sedang mencari. 

1 comment:

  1. macam rabia sekejap semangat ada,kejap tak ada semangat.

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.