Tragedi 6 Anggota Bomba Lemas

Tragedi 6 Anggota Bomba Lemas | Sayu hati tengok gambar dan berita tentang tragedi 6 anggota penyelam bomba yang mati lemas dalam operasi mencari dan menyelamat seorang remaja lelaki yang berusia 17 tahun di Tasik Putra Perdana Puchong Selangor. Remaja tu katanya tergelincir semasa nak pergi memancing. Dalam banyak-banyak perkongsian, video wawancara isteri salah seorang anggota Bomba yang menetap di Kelantan betul-betul buat Diah kagum. Masa wartawan tanyakan hal peribadi arwah suami nya dengan muka bangga dia bercerita arwah seorang yang berani. 

Kalau ada kebakaran arwah la yang sanggup masuk dalam api nak selamatkan orang. Tabah betul isteri dia. Tak menangis pun, mata tak bengkak sikit pun.  yelah itu luaran kan, dalam hati siapa yang tahu. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman dan ditempatkan di syurga. Ramai yang doa kan mereka. Allah pilih khas untuk mereka. 

Tragedi 6 Bomba Lemas Puchong
Tragedi 6 Bomba Lemas
credit picture to Berita Harian Online

Kisah Sebenar Tragedi Bomba Lemas

Kisah sebenar yang berlaku dipercayai enam anggota bomba yang bertugas lemas ketika operasi mencari dan menyelamat mangsa di Tasik Putra Perdana Puchong Selangor. Ajal menjemput mereka, walaupun pada masa tu mangsa masih gagal di jumpai. Mangsa akhirnya berjaya ditemui berhampiran dengan tempat dia terjatuh. 

Khabarnya semasa operasi menyelamat dipercayai ke enam-enam anggota bomba terbelit tali yang dipakai antara satu sama akibat arus deras, yang datang secara tiba-tiba dan peralatan menyelam yang dipakai tertanggal. Anggota bomba yang berada di atas tebing cuba menarik tali dan membantu namun tak berjaya. bayangkan selepas 30 minit baru mereka berjaya menarik mangsa pertama tapi kesemua anggota penyelam dah tak sedarkan diri. Sedihnya memikirkan 30 minit bergelut menyelamatkan diri dan nyawa di tarik. 

Kalau dulu jarang orang faham dan hargai jasa dan pengorbanan ahli bomba. Sekarang syukur masyarakat semakin prihatin dan bijak. Adik ipar Diah pun bekerja sebagai Bomba. Faham sangat bila dia korbankan masa yang sepatutnya untuk keluarga tapi kena keluar bertugas di waktu yang tak di sangka. Kalau Hari Raya lagi la sedih, orang dah sibuk anyam ketupat dan pasang langsir di malam raya dia baru nak bertolak balik ke kampung. Pernah juga dah lepas solat raya baru dapat bercuti. 

Mentaliliti Dan Pandangan Masyarakat Malaysia

Dan faham sangat mentaliti sesetengah rakyat Malaysia yang akan cuba mempertikai, yang menghina, yang mencari salah dan juga cari kelemahan bila jadi bencana macam ni. come on people. Tukar lah pemikiran tu. Make sense, bila orang di timpa musibah bukan di tambah lagi penderitaan orang tu, tapi hulurkan bantuan dan bagi sokongan. Diah emosi bila ada yang terlalu celupar mempertikai kemahiran ahli penyelam dalam operasi menyelamat. Kita tidak berada di tempat mereka dan Diah percaya masyarakat bukan arif tentang standard operating procedure (SOP) ahli penyelamat. Jadi simpan la segala pendapat jika tak mendatangkan faedah. 

Salam Takziah 

Semoga kesemua arwah ditempatkan di kalangan golongan yang beriman dan dikurniakan syurga buat mereka. Salam takziah untuk keluarga yang terlibat ini adalah salah satu ujian Allah untuk yang terpilih. Semoga pihak berwajib tampil membantu waris memandangkan mereka dah kehilangan ketua keluarga tempat bergantung harap. Alahai sedihnya.


2 comments:

  1. My heart dan condolences goes to their family. Sedih sangat bila dapat tahu berita begini. Tak dapat bayangkan bagaimana sedihnya ahli keluarga mereka.

    ReplyDelete
  2. Sayu sangat baca berita ni. Tengok berita kat TV pun sampai menangis-nangis..

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.