Kalau Anda Peminat Dessert Kena Cuba Resepi Ni

By Rodiah Amir - January 30, 2018

Peminat Dessert - Jeli Coklat Pisang


Kalau anda peminat dessert  terutama coklat dan pisang korang kena cuba resepi ni. Aku teringin nak cuba lepas rasa kek dari Secret Recipe yang ada pisang dalam tu. Kena weh rasa coklat dengan pisang. Mula-mula payah juga nak hadam, dah rasa baru tahu. 

Oleh sebab semangat rajin nak cuba tu ada maka terhasil lah jeli Coklat Pisang di malam hari. Gigih aku siapkan dan tunggu suami nak makan sama-sama. Anak-anak paling teruja kalau aku memasak. 

choc jeli


Resepi Jeli Coklat Pisang

🍮 Jeli Coklat Pisang 🍮

Masak jeli + 1 tin susu cair + 100 ml air masak. Dah menggelegak tutup api. Hanya ikut instruction di kotak jeli. (Saya pakai brand Nona)

Asingkan kepada dua bahagian. (Putih + Coklat). Warna pilihan adalah bebas mengikut kesukaan masing- masing.

Satu bahagian di campur dengan dua sudu serbuk koko/milo (Warna Coklat)

Masukkan bahagian yang berwarna coklat dan dibiarkan mengeras terlebih dahulu, Anggaran dalam 15-20 minit. . Tak perlu masuk ke dalam peti ais dan taburkan ketulan buah pisang (boleh ganti dengan biskut oreo dll). 

Setelah keras tuangkan bahagian yang warna putih pula. Jangan risau kalau jeli putih mengeras, boleh cairkan semula dengan panaskan sekejap di atas dapur dan tambah sedikit air.

Biarkan semalam dalam peti ais. Sedap dimakan sejuk-sejuk.

Senang & tak perlukan banyak bahan.

~ yang penting suami dan anak-anak suka ~


  • Share:

You Might Also Like

5 comments

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.