Tip Banyakkan Susu Badan Mudah Amalkan

Rodiah Amir

Tip Banyakkan Susu Badan


Apa yang aku kongsi kali ni berdasarkan pengalaman sendiri dan hasil pembacaan serta selepas mempraktikkan tips-tips yang banyak dicadangkan di dalam internet dan orang sekeliling. 

Jadi nak share dengan yang lain pula la. Semoga apa yang di kongsi dapat memberi manfaat kepada yang lain. 

Ini adalah antara tips-tips yang aku amalkan dari anak pertama hingga anak ke tiga. 

mother milk


6 Cara Banyakkan Susu Badan


1. Positive & tak putus asa ~ benda ni paling penting sekali. Otak yang positive akan beri kesan yang baik kepada badan. 

Bila kita latih otak sentiasa berfikiran positive, tubuh dan anggota lain akan mengikut apa yang kita fikirkan. Fikir positive jadi yang keluar pun positive. 


2. Pam selepas bersalin ~ oleh sebab masa kelahiran anak kedua dahulu susu memang tak keluar pada hari pertama kelahiran jadi takut kelahiran anak ketiga jadi semula. 

Jadi sebagai persediaan memang dah bawa kelengkapan pam dan pam di hospital semasa berada di wad. 

Risau susu tak keluar. Alhamdulillah. Ada sesetengah bayi yang baru lahir agak kurang mahir nak menghisap puting susu so kalau pam awal atleast membantu payudara bersedia menghasilkan susu. 


3. Minum air ~ nampak remeh tapi kalau diri tak berdisiplin untuk kekalkan air yang cukup dalam badan macamana nak hasilkan susu. 


4. Makan supplement & kurma ~ berlambak produk banyakkan susu di pasaran sekarang. Boleh pilih ikut citarasa. Makan makanan sunnah macam kurma pun dapat tambahkan susu. 


5. Elakkan caffein ~ pernah baca pengambilan caffein tidak elok untuk ibu yang menyusukan bayi. Tapi kalau coffee addict macam aku susah nak berhenti cuma kena pandai kawal pengambilan sahaja. 


6. Diet ~ diet bermaksud pengambilan makanan yang seimbang. Jaga pemakanan in sha Allah pengeluaran pun baik-baik sahaja. 


Okeh itu sahaja. Teruskan berjuang untuk inu yang menyusukan bayi. Kita boleh lakukannya.

*credit google image
Tags