Tempat Makan Seafood Best Di Melaka

Rodiah Amir
As usual kalau rindu nak makan seafood dan celup tepung tepi pantai memang kena makan seafood dekat Melaka. Nak ke Terengganu jauh sangat. Jadi Melaka lah destinasi paling dekat KL.

Weekend sudah aku ajak suami lepas rindu makan seafood di Perkampungan ikan Bakar Terapung, Umbai Baru Melaka. Perjalanan lebih kurang satu jam dari Jasin, dan ni favourite place kami satu keluarga.

Dah beberapa kali makan dekat sini. Suka dengan rasa, layanan, dan paling penting orang tak ramai sangat sebab aku akan pastikan kami sampai sekitar 6 petang. Jadi tak perlu berebut.

Tempat Makan Seafood Best Di Melaka


Kalau ikut pengalaman kami pernah makan dengan kawan-kawan di Ikan Bakar Parameswara juga di Melaka, memang agak serik sebab sentiasa full house, kena berebut dan amatlah tak selesa.


Dari segi rasa masakan kena dengan selera sebab mak mertua tak complaint apa pun. Lega. Mak mertua agak strict dalam pemilihan kedai makan. Seram noks. 



Restoran Ikan Bakar Klasik Melaka



Restoran Ikan Bakar Klasik Umbai


Korang boleh waze lokasi Ikan Bakar Klasik Umbai guna alamat dekat bawah ni sebab takut salah tempat pula. Banyak je restoran seafood yang best, beza nya penuh dengan pelanggan dan aku elak sangat kena beratur lama. Tak sanggup.

Restoran Ikan Bakar Klasik Umbai
No 16, Perkampungan Ikan Bakar Terapung,
Umbai Baru, 77,300 Melaka

Tel: 019-6812882


Dekat sini ada banyak pilihan seafood dan pelbagai jenis masakan yang ditawarkan. Terpulang nak bakar, celup tepung, masak tiga rasa, sweet sour, steam dan banyak lagi. Kami pilih ikan Siakap masak tiga rasa, sotong goreng tepung, kerang rebus, udang goreng butter dan juga Sepahat goreng sambal.

Korang ada option nak makan dengan nasi putih atau nasi lemak bungkus. Aku berjaya makan dua bungkus kecil nasi lemak. Ikut nafsu. Kah kah kah lepas tu menyesal.

Kami order terus satu jug air limau untuk empat dewasa dan dua kanak-kanak. Semuanya cukup-cukup je dan paling penting tak membazir. Total untuk semua ialah RM 178.00 which is aku rasa berbaloi dengan layanan, kebersihan dan seafood dia semua fresh. 

Staycation Melaka  |  The Straits Hotel And Suites Melaka  |   Estadia Hotel Melaka   |


Nasi Lemak Restoran Ikan Bakar Klasik Melaka



Shopping Kuih Muih Tradisional

Paling utama moment dan kenangan bawa mak dan ayah mertua ke sini. Apalah sangat nak bandingkan wang ringgit dengan jasa mak ayah besarkan suami aku. Alhamdulillah, sebelum balik sempat shopping dodol panas, dan asam. 

Mak mertua shopping kuih tradisional Melaka macam kuih Peneram dan kuih apa tah aku tak kenal. Walaupun mak dan ayah mertua anak jati Melaka, tapi sekalipun aku tak pernah tengok mereka makan cencaluk. 

Pelik weh sebab aku ingat Melaka sinonim dengan Cencaluk. Kalau belacan yes, every dish mak mertua masak mesti belacan akan dimasukan. Trust me rasa dia lagi sedap.


Restoran Ikan Bakar Klasik Melaka Waktu Malam



Untuk korang yang teringin nak makan Seafood sedap area Melaka, please come to Restoran Ikan Bakar Klasik Umbai. Aku tak dibayar pun promote tempat ni tapi oleh sebab aku suka makan dekat sini aku bagi 4.5/ 5 bintang.

Pekerja-pekerja di sini sangat mesra, welcome guest dan open for suggestion. Bila orang layan kau dan always say terima kasih automatic kau jadi seronok dan enjoy the moment. Syukur ya Allah masih ada peluang kami cipta kenangan manis dengan mak dan ayah mertua. 

Bawah ni adalah harga bil kami makan malam tu. Bagi aku okay lah dengan apa yang kami dapat. 


Harga makan Ikan Bakar Klasik Melaka