Tip Diet Yang Betul Untuk Kuruskan Badan

By Rodiah Amir - October 15, 2019

Tip Diet Yang Betul Untuk Kuruskan Badan

Jom jujur, berapa kali ayat dah diet tapi tak kurus pun keluar dari mulut masing-masing? ke aku je membebel tak kurus ni? Selalu aku akan dapat feedback yang tak menyenangkan bila aku suarakan keinginan aku nak kurus.

“Nak kurus bahagian mana lagi? Nak kecil mana lagi weh, kau kurus la”

Serius aku rasa terhina. Dengan ketinggian aku hanya 152cm, berat yang ideal sepatutnya tak lebih 45kg. Aku ni dah terlajak ok, terlajak. Itu sebab aku concern sangat nak kurus selain daripada memang nak kurus untuk sihat.

Secara luaran memang la tak nampak lemak aku yang berlipat itu, tapi yang tersembunyi tu mana orang nak tahu. kah kah kah.

Aku sempat kurus sekejap dan dapat berat idaman masa habis pantang anak ketiga. Lepas beberapa bulan berat aku semakin bertambah sebab aku addict susu pekat manis. Badan aku memang pantang dengan susu pekat manis, cepat je mengembang.

Cara Nak kuruskan Badan

Jenis-Jenis Diet

Hasil tinjauan terhadap orang sekeliling dan juga pembacaan aku, rupa-rupanya ada banyak jenis diet yang orang buat untuk kurus. Kalau selama ni aku familiar dengan diet Atkins je. Selain diet Atkins, ada Diet Keto, Diet Paleo, Diet Mediterranean dan Diet KKM. Nanti aku kupas diet-diet ni dekat entri lagi panjang.

Sila jangan terperanjat kalau korang pun macam aku baru tahu. Malaysia kan suka ikut trend, jadi diet pon ikut perubahan masa dan trend terkini. Majority orang yang aku kenal amalkan diet Atkins, ada yang berjaya dan ada yang buat ikut musim.

Sebelum aku teruskan membebel, aku hanya berkongsi apa aku baca. Kalau korang nak mengamalkan mana-mana diet sila lah berjumpa doktor dan ambil nasihat pemakanan. Semak dulu tahap kesihatan terutama, kolestrol, gula, darah dan jantung anda.

Kena Ingat Tujuan Asal Diet

Diet bermaksud makan dengan seimbang. Kena ada buah, sayur, protein dan juga karbohidrat. Kena kurang kan manis, masin dan lemak. Untuk aku yang dah berusia 30-an ni memang sangat-sangat perlu menjaga pemakanan.

Jadi bila orang tu cakap dia nak diet kena faham dia nak jaga / kawal pemakanan bukan sekadar nak kurus tapi nak fit dan sihat.

Peringatan untuk diri aku juga, kena faham betul-betul tujuan untuk diet, sebab bila tiada tujuan mula la rancangan diet tu ke laut dalam. Sesat. Kena faham kepentingan diet dan apa manfaat kita dapat baru lah semangat tu ada.

Cara Nak Kurus Dengan Diet Yang Betul

Kebiasaanya kalau diet mesti kita diet sorang-sorang kan? Contoh dalam keluarga, selalunya yang ada kesedaran nak kurangkan berat badan cuma ibu. Bukanlah kata semua tapi majoriti. Sebaiknya, satu keluarga kena jaga pemakanan.

Nasihat aku kalau nak jaga pemakanan kita kena faham dulu tabiat atau rutin kita. Betul tak corak pemakanan kita amalkan selama ni? Kementerian Kesihatan Malaysia adalah rujukan paling tepat kalau korang nak rujuk dan dapatkan info makanan sihat.

Please jangan ambil mudah dengan makan ubat kurus. Jangan mudah terpedaya dan paling penting sebanyak mana kawalan pemakanan kepentingan senaman dalam kehidupan mesti diutamakan juga. Nak kurus nak sihat kena selalu positif dan bahagia.

Tahun depan dah masuk 2020 pun, aku berdoa sangat bila usia semakin menginjak tua, aku akan terus sihat tubuh badan dan tak susahkan pasangan atau anak-anak nak jaga aku. kita tak tahu apa akan berlaku masa depan kan? Masa sihat ini lah kita ambil kesempatan.

Selamat kurus kawan-kawan.




  • Share:

You Might Also Like

3 comments

  1. susah nak diet sekarang, banyak ujian hehe bagi saya cut air manis dulu dan jangan lupa exercise. banyak juga jenis diet rupanya. biasa dengar atkin je. tq

    ReplyDelete
  2. Paling susah bila nak kurangkan minuman manis.. pernah cuba dulu, memang turut berat tapi lepas tu minum balik.. hahaha..

    ReplyDelete
  3. Nak diet kena istiqhomah kata org,akk pun dlm prose nak diet utk sihat n fit bkn nak cantik or kurus ja..tq bg tips ni

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.