Penting Ke Makanan Organik Untuk Bayi?

Rodiah Amir
1
Jujurnya aku mula ambil berat tentang makanan organik dan selamat bila dah bergelar seorang ibu. Memang lumrah kan, seorang ibu mahu pastikan yang terbaik dan semestinya selamat untuk anak-anak. 

Tapi penting ke makanan organik untuk bayi? Terbukti lebih bagus ke berbanding makanan bukan organik? Ha dilema kau.

Bermulalah episod aku mencari maklumat tentang makanan organik. Makanan organik  pada asasnya ialah makanan yang dihasilkan dari sumber-sumber pertanian yang dijamin berkualiti dan selamat dimakan (bebas daripada racun makhluk perosak dan logam berat).

Penting Ke Makanan Organik Untuk Bayi?


Kalau di Malaysia, Jabatan Pertanian menubuhkan skim pensijilan, Skim Organik Malaysia (SOM) yang memberi pengiktirafan kepada ladang yang mengamalkan perladangan organik berpandukan Malaysian Standard MS 1529:2001 The Production, Processing, Labeling & Marketing of Plant Based Organik ally Produced Food. 

Jadi mudahlah untuk pengguna nak mencari pengedar makanan-makanan organik ni. Sumber - Jabatan Pertanian Malaysia

Sebelum aku bercerita lebih lanjut, aku just nak ingatkan yang aku bukanlah memburukkan makanan tidak organik dan mengutuk sesiapa yang tak amalkan makan makanan organik , cuma untuk artikel kali ni aku nak berkongsi informasi dan create awareness sahaja. Saja nak membebel sambil ingatkan diri sendiri. Ha gitu.




Aku sendiri pun tidak dibesarkan dengan makanan organik, aku tak salahkan mak ayah aku pon. Bila dah ada anak sendiri, kesedaran dan ilmu tu dah ada jadi kita manfaatkan lah sebaiknya. 
Memang prinsip aku buat yang termampu dan jangan sampai susahkan diri.


Kenapa pilih Makanan Organik?

Seperti yang kita tahu makanan organik seperti buah dan sayuran dihasilkan tanpa menggunakan racun serangga dan kalau ada pun sangat lah sedikit penggunaan dalam pertanian organik. 

Kiranya penggunaan racun serangga terkawal, dan kita sedia maklum harga makanan organik memang agak mahal jadi beli lah ikut kemampuan.

Berita baiknya untuk para ibu yang mencari makanan organik dan selamat untuk bayi korang, aku nak kongsikan satu kedai yang menjual makanan organik untuk bayi dan juga orang dewasa iaitu Kaitlifestyle Store. 

Sebelum ni mereka hanya menjual secara dalam talian dan baru-baru ni mereka dan pun buka kedai pertama di Plaza Arkadia, Desa Park City Kuala Lumpur.

Dah tak perlu susah-susah nak study bahan-bahan pada label bungkusan sebab kedai Kaitlifestyle menawarkan produk makanan Organik & Asli yang tidak mengandungi bahan kimia yang berbahaya. Mudah kan?

Aku suka sebab pemilik kedai Kaitlifestyle, Puan Sheryn merupakan seorang ibu yang memang pilih makanan organik dan semula jadi untuk anak perempuan dan juga keluarga dia. 

Kalau ikut pengalaman dia yang pernah tinggal di New Zealand, dekat sana lebih mudah mencari makanan organik  dan selamat berbanding di Malaysia. Harga produk yang ditawarkan juga bagi aku berpatutan.

Jadi bila balik ke Malaysia dia rasa susah nak jumpa makanan organik jadi dia ambil inisiatif untuk buka kedai Kaitlifestyle untuk memudahkan ibu-ibu lain mendapatkan bekalan makanan organik. Sweet sangat sebab Kait tu nama anak perempuan dia.

Boleh Tengok Laman Web Kaitlifestyle ~ https://www.kaitlifestylestore.com/





Antara pilihan produk yang ada di kedai Kaitlifestyle adalah produk makanan bayi Halal dan juga barang runcit Halal.

Produk Makanan Bayi Halal seperti:

  • Bubur
  • Bijirin
  • Susu Formula
  • Beras, Mi dan pasta
  • Bahan Perasa
  • Makanan Ringan
  • Peralatan mandian
  • Makanan Korean

Barang-Barang Runcit Halal seperti:

  • Kekacang
  • Minuman
  • Barang Penjagaan diri
  • Aneka Tepung
  • Makanan tambahan
  • Mi & Pasta
  • Beras & Bijirin
  • Biji Benih
  • Cuka & Sos
  • Serbuk Perasa & Herba
  • Makanan Ringan

Guna kod RODIAH10 untuk dapat diskaun 10% bila membeli belah di Kaitlifestyelstore ya!




Makanan Ringan / Kudapan Sesuai Untuk Bayi

Salah satu item yang aku berkenan sangat adalah makanan ringan / kudapan yang sesuai untuk anak kecil serta banyak sangat pilihan. Salah satunya adalah dried fruit. Ada buah Naga, Strawberry, Pisang, Fig, Mangga dan banyak lagi. 

Setiap makanan diletakkan label sesuai di beri kepada anak mengikut usia. Pastinya beri makanan selepas bayi masuk usia 6 bulan ke atas ya. Selain buah kering ada rice puff, yougurt, puri, bubur dan banyak lagi. 

Daripada korang bagi biskut yang tinggi kandungan gula dan tak pasti sesuai atau tidak untuk anak-anak lebih elok la beri kudapan buah-buahan kering macam ni. 

Bukan setakat anak aku je yang suka, aku pon terjebak sama. Rangup weh, rasa buah sebenar. Aku tak tahu teknologi yang digunakan tapi bila buah ni dikeringkan bagi aku menyerlahkan lagi rasa dan bau buah tu. Satu peket tu boleh habis sekelip mata.


Kesimpulan

Pesanan aku buat ibu diluar sana, tidak salah jika kita mencari produk terbaik untuk anak-anak tapi harus pastikan kita anak-anak mendapat makanan berkhasiat secukupnya. 

Pastikan seimbang tidak kira ianya organik ataupun tidak. Diharap dengan perkongsian kepentingan makanan organik, kenapa perlu pilih makanan organik dan kedai yang menjual makanan organik bermanfaat untuk korang.

KAIT Lifestyle PLT (LLP0018711-LGN)
Unit G-3-3a, Block G, Plaza Arkadia,
No3, Jalan Intisari Perdana, Desa Parkcity,
52200 Kuala Lumpur.
+6010 7788889/ +603-62700010


Tags

Catat Ulasan

1Ulasan

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

  1. Terima kasih di atas perkongsian


    Jemput join segmen jika sudi..

    https://ejulz.blogspot.com/2020/04/segmen-ucapan-buat-frontliners-covid-19.html?m=1

    BalasPadam
Catat Ulasan