Kisah April yang Penuh Pengajaran - www.rodiahamir.com

Love to talk about my Life, Food, Recipe, Parenting, Beauty, Entertainment , & Travel

Breaking

Home Top Ad

May 3, 2018

Kisah April yang Penuh Pengajaran

Assalamualaikum, 

Selamat datang May yang indah. Semoga bulan akan datang ni membawa seribu satu rahmat untuk akak dan keluarga. Banyak sungguh dugaan serta cabaran untuk April yang sudah. Kisah di bulan April yang penuh pengajaran. Di Selang seli dengan kenikmatan sampai confuse ini ujian atau hadiah Allah berikan. 

Moment paling banyak Allah hadiahkan untuk akak personally akak rasa Allah tunjukkan kat mana kemampuan akak. Allah dorong ke mana kekuatan dan Allah kasik tunjuk kelemahan yang memang akak takut sangat nak akui. 

Kelemahan akak dari dulu nak terima Rejection atau penolakkan. Tak kisah dari sesiapa pun. dengan anak sendiri pun boleh emo. dah memang tanam dalam otak kalau berlaku rejection bermaksud akak tak cukup bagus. Itu cara akak ajar diri supaya sentiasa jadi lebih bagus. Tapi sakit woo. Nak mengaku kelemahan. Tu cara kejam akak la.  

Selalunya kalau ada kalah dengan rejection akak suka muhasabah diri dan check semula mana yang tak kena. Apa yang tak cukup. Boleh migraine fikir. Kadang-kadang jadi habit buruk sebab boleh effect kesihatan. Lama-lama dah terbiasa dan semakin dewasa akak dah slowly boleh handle. Satu cara di reject akak cuba cara lain. 

Start dari awal tahun Allah temukan akak dengan ramai orang. Pelbagai jenis perangai yang buat akak buka mata seluasnya. Alhamdulillah siapa pun yang lintas dalam hidup akak, akak sambut dengan baik. Semuanya ada pesanan khas yang Allah turunkan. 

Cukup bab emosi. Akak masih belajar maksud tersurat dan tersirat takdir Allah. 

Untuk kesihatan, Alhamdulillah akak dah dapat berat badan yang akak nak selepas lahirkan anak ke tiga. Cuak juga. Kalau ikut sejarah, anak pertama akak mengembang dengan jayanya. Bila masuk anak ke dua selepas 5 tahun baru la dapat turunkan berat badan. Anak yang ketiga akak Berjaya pantang makan. walau pun berpantang sendiri. 

Satu yang akak perasan, tips untuk nampak muda dari usia memang kena jaga berat badan. Pemerhatian akak, orang yang kurus tampak lebih muda dn bertenaga berbanding orang yang punyai berat berlebihan. Ni akak cakap berdasarkan diri sendiri ya. Bila tengok semula gambar semasa kembang dan kuncup sedikit ni dapat la beza. 

Overall pengajaran paling bermakna untuk bulan yang lepas adalah, jangan mudah jatuhkan hukum dan pandang rendah kepada orang lain. Mungkin kita tak sengaja nak pandang rendah tapi akibat tak sengaja tu lah jadikan kita semakin riak. Macam fikir kita lebih bagus dari orang lain. Macam sifat setan. Nauzubillah. 

Semoga May dan seterusnya akak lebih pantas paham apa Allah aturkan dan apa yang Allah nak suruh akak belajar. Tak lama lagi nak puasa so dengan hati yang tulus ikhlas akak memohon keampunan andai ada terkasar Bahasa dalam penulisan yang dilihat sengaja mahupun tidak di sengajakan. 

1 comment:

  1. Mudah2an sinar di bulan2 mendatang akan lebih cerah lagi.

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.