Perlantikan Tengku Abdullah Al-Haj Sultan Haji Ahmad Shah

Rodiah Amir

Perlantikan Tengku Abdullah Al-Haj Sultan Haji Ahmad Shah 

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Merafak sembah setinggi-tinggi tahniah sempena pertabalan Sultan Pahang Ke 6 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota Tengku Abdullah Al-Haj Sultan Haji Ahmad Shah.  

Perlantikan berkuatkuasa serta merta menggantikan paduka ayahanda baginda yang kini gering. Istiadat pemasyhuran Tengku Abdullah sebagai Sultan akan dilangsungkan pada Selasa ini (15 Januari) di Istana Abu Bakar.

Kami sebagai rakyat Pahang berbesar hati berada di bawah kepimpinan Tuanku. Semoga Tuanku dapat mentadbir negeri Pahang negeri disayangi semua dengan adil, cergas dan cekap. Patik selaku rakyat Pahang amat berbangga, berbesar hati dan yakin rakyat yang lain juga turut rasa yang sama. 

Semoga Negeri Pahang terus maju, bersatu padu, aman harmoni, saling menghormati dan saling menyayangi. Semoga Allah merahmati dan memberkati pemerintahan Paduka Seri Sultan Pahang. 

Daulat Tuanku!

Daulat Tuanku! 

Daulat Tuanku!


Tengku Mahkota Tengku Abdullah Sultan Pahang ke 6


Tulang Belakang Tengku Abdullah


Diah berkenan sangat dengan Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah. Cantik orangnya.Terpikat tengok wajah Tunku Azizah yang lembut tapi tegas, air muka mesra rakyat. Tunku minat memasak dan banyak sertai aktiviti melibatkan rakyat Pahang. 

Bertambah kagum bila tahu Tunku mempunyai empat orang putera dan lima orang puteri iaitu:

  1. Tengku Amir Nasser
  2. Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah
  3. Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah
  4. Tengku Ahmad Ismail Muadzam Shah
  5. Tengku Puteri Ilyana
  6. Tengku Puteri Iman Afzan
  7. Tengku Puteri Ilisha Ameera
  8. Tengku Puteri Afzan Aminah Hafizatullah
  9. Tengku Puteri Jihan Azizah ‘Athiyatullah

Tengku Puan Pahang

Tags