Kebaikkan Chia Seed

by - January 07, 2019

Kebaikkan Chia Seed | Terbeli organic Chia Seed edisi pocket ni gara-gara Watsons buat Sale kurang ajar hujung tahun lepas. Konon masuk Watsons nak cari foundation yang dah nak habis lepas tu nak cari barang penjagaan diri, sekali ternampak promosi beli satu percuma satu. Paling geram apa tau, promosi Chia seed ni betul-betul depan mata dekat dengan kaunter. Patut lah banyak pasaraya letak Kinder Bueno dekat dengan cashier supaya dapat menggoda anak-anak korang supaya beli. Kahkahakah. 

Oleh sebab Chia Seed termasuk dalam kategori sihat dan tak membazir maka beli juga. Chia seed pocket ni berharga Rm14.75 untuk empat botol kecil bersaiz poket. Jadi dapat lapan botol kecil, dan satu botol berharga dalam lingkungan RM1.84 untuk 28gram. Ok masa menulis ni masih terasa geram sebab macam kena pukau disuruh beli. Kahkahkah. Jangan salahkan Watsons salahkan diri sendiri sebab teruja beli satu percuma satu. 
Organik Pocket Chia Seed
Organik Pocket Chia Seed

Chia Seed Tu Apa Ya?

Bijian chia atau lebih dikenali sebagai chia seeds adalah sejenis bijian yang diperoleh dari pokok chia (Salvia hispanica). Bijian ini banyak didapati di kawasan Mexico dan Guatemala. Dikatakan puak Mayan dan Aztec telah menganggap bijian ini sebagai makanan yang memberikan kekuatan luar biasa.

Bijian chia dikenali sebagai ‘super food’ kerana kandungan nutrisinya yang tinggi. Ia mengandungi mineral dan serat yang tinggi dan sumber lemak omega-3 yang amat bagus selain tinggi antioksidannya. Analisis menunjukkan bahawa kandungan biji chia adalah tidak melebihi tahap logam maksimum untuk makanan. Ia juga bebas dari mikotoksin dan tidak mengandungi gluten.
Chia Seed ni dia tiada rasa. Dia seakan-akan biji selasih yang popular semasa bulan Ramadhan dekat bazar tu. Bila Chia Seed ni direndam dia akan mengembang dan akan ada lendir disekelilingnya. Jadi amat membantu buat perut kita rasa kenyang. 

Sihat dengan Chia Seed
saya nak sihat

Kawal Berat Badan Dengan Chia Seed

Sebenarnya makan Chia Seed sebagai salah satu cara untuk sihat dah lama dah popular dekat Malaysia. Paling ramai amalkan Chia Seed ni sebab nak turunkan berat badan. Lepas tu nak amalkan pun sangat mudah cuma letak dalam air minuman, kiranya minum sambil buat kerja. Sedar-sedar dah kurus eh! Yang penting disiplin. Eh sebelum tu nak beritahu yang Diah bukan penjual Chia Seed ya, entri ni adalah sekadar berkongsi kebaikkan jika makan Chia Seed. Antara kebaikkan lain yang korang akan dapat jika mengamalkan Chia Seed adalah seperti:
  • Menyihatkan kulit dan rambut supaya nampak lebih cantik dan bermaya. 
  • Mengenyangkan supaya mampu mengawal berat badan untuk kurus. Bila kenyang nafsu seperti syaitan itu dapat dikawal. 
  • Meningkatkan tahap kesihatan jantung. 
  • Bagus untuk pesakit Diabetes dan mengawal takat gula dalam darah supaya turun ke tahap normal.
  • Menambahkan keanjalan dan membantu pergerakan sendi dan mengatasi masalah sembelit. Lendir-lendir itu amat membantu dalam proses perkumuhan jadi digalakkan untuk makan Chia Seed. 
  • Membekalkan nutrisi untuk ibu mengandung. 
  • Bagus untuk pesakit gastrik sebab ianya melegakan refluks asid dan pedih ulu hati. 
  • Membersihkan arteri dan usus daripada toksik. 

Banyak lagi manfaat kalau korang konsisten amalkan Chia Seed. Jangan la minum tak sampai seminggu dah harapkan perubahan yang mendadak. Eh macam cakap dekat diri sendiri lol. Oh ye selain dari jadikan ianya sebahagian dari minuman resepi lain yang boleh dicampur dengan Chia Seed ni ialah jadikan ianya puding, masukkan dalam overnight oat, buat jelly, tabur dekat salad, masukkan dalam smoothie dan banyak lagi ikut tahap kreativiti masing-masing. 

Bersempena tahun 2019 adalah tahun menjaga kesihatan maka Diah seru marilah amalkan Chia Seed dalam menu seharian kita. Kita tak akan rasa pentingnya rasa sihat selagi kita belum pernah merasa nikmat sakit. Jadi tak perlu tunggu sakit baru nak jaga kesihatan kan? Jom sihat sama-sama supaya boleh tua together. 

Wassalam. 

Salam Sayang, 

Diah. 

You May Also Like

2 comments

  1. uihhh. baguih awok dapat konsisten. sy dop leh konsisten bab bab gini. heheheh.

    ReplyDelete
  2. comelnya packing dia mengoda sungguh nak beli.. hahaha... cik ash kalau lalu watson suami heret tanggal dia tahu cik ash hantu shopping masuk situ hahhaa

    ReplyDelete

Kata-kata yang lemah dan beradab dapat melembutkan hati dan manusia yang keras.

Terima kasih sudi comment.

SUBSCRIBE NEWLETTER