Ibu Hamil Perlu Puasa Atau Tidak?

Rodiah Amir

Akak nak berkongsi hasil penulisan prof Dr Imelda Balchin yang akak follow di Facebook tentang ibu hamil perlu berpuasa atau tidak? 

Prof Dr Imelda Balchin adalah merupakan Pakar Perunding Maternal &Fetal Medicine di Pusat Perubatan Universiti Malaya,Kuala Lumpur. 

Ibu Hamil Perlu Puasa Atau Tidak?

Dr ada terangkan berpuasa semasa hamil dari sudut Sains kesihatan dalam artikel lain tapi untuk kali ni Dr terangkan pula golongan Ibu hamil yang tak sepatutnya berpuasa:

Perlu ke Puasa Bagi Wanita Hamil


*gambar google Image



Ibu hamil yang tidak sepatutnya berpuasa:


1) Tiga bulan pertama kehamilan (first trimester)

2) Ada risiko VTE yang sederhana atau tinggi 

3) Ibu yang demam, tidak sihat atau muntah-muntah 

4) Ibu yang mempunyai risiko tinggi pre-eclampsia, atau penyakit autoimmune, atau penyakit jantung. 

5) Ibu yang mempunyai penyakit kencing manis (type 1 diabetes, type 2 diabetes, atau GDM yang memerlukan rawatan metformin/ insulin)

6) Ibu yang janinnya dikenalpasti mempunyai masalah pembesaran

7) Ibu menyusu (ataupun tidak menyusu) di dalam masa berpantang. Kadangkala darah nifas hanya dua minggu, tetapi kepekatan darah adalah masih tinggi pada 6 minggu selepas bersalin. 

8)Berpuasa pada musim panas dengan waktu siang yang lebih panjang di negara barat. 


Ha untuk ibu yang hamil kat luar sana, akak faham keinginan nak berpuasa tu. Excited kan nak puasa penuh. Tapi sesungguhnya Islam tidak kejam. 

Fahami diri dan kandungan anda. Dapatkan nasihat terbaik dan tahu kesihatan anda. In sha Allah semua selamat. 

Ibnu Abbas ra. mengatakan:

“Wanita hamil dan menyusui, jika takut terhadap anak-anaknya, maka mereka berbuka dan memberi makan seorang miskin.” (HR. Abu Dawud, dishahihkan oleh Syaikh Al Bani dalam Irwa’ul Ghalil).

Begitu pula jawaban Ibnu ‘Umar ra.ketika ditanya tentang wanita hamil yang khawatir terhadap anaknya, ia menjawab, “Hendaklah berbuka dan memberi makan seorang miskin setiap hari yang ditinggalkan.”

Selamat Berpuasa. 
Tags